facebookpixel Navigeer als werkgever door arbeidskrapte met deze 4 strategieën

Navigeer als werkgever door arbeidskrapte met deze 4 strategieën

Lieten de Commissie Borstlap en de SER in 2020 al zien dat we voor een grote uitdaging staan qua arbeidsmarkt en sociale zekerheid? Anno 2023 is er nog steeds niet veel gebeurd met hun adviezen. Sterker nog. Tot we weer een kabinet hebben, hoeven we uit die hoek ook niet veel nieuwe plannen te verwachten. Roeien met de riemen die je als werkgever hebt dan maar?

Gewoon dóórgaan

Als we kijken naar de thema´s die de regering had willen aanpakken, dan zien we dat er nog niet veel gebeurd is. Natuurlijk is er de afgelopen jaren wel íets gedaan om de arbeidsmarkt in betere banen te leiden. Zo zijn er (voorzichtige) stappen gezet op het gebied van tijdelijke contracten en is werken (een beetje) lonender gemaakt. Maar de hogere vergoeding voor kinderopvang, de hervorming van de arbeidsmarkt en de arbeidsongeschiktheidsverzekering voor alle zelfstandigen zijn nog ver te zoeken. Tegelijkertijd zijn er geen nieuwe invalshoeken opgedoken om de bestaande problemen te lijf te gaan. Als werkgever mogen we er dan ook vanuit gaan dat een volgend kabinet de ingezette lijn weer oppakt. En de continuïteit van onze organisaties een handje helpen door aan deze vier knoppen te (blijven) draaien.

1. Meer uren voor/door parttimers

Parttimers stimuleren om meer te werken, kan direct lucht geven in uw organisatie. Meer uren hoeven daarbij niet per se meer dagen te betekenen. Zouden medewerkers die nu drie dagen werken bijvoorbeeld bereid zijn om 3×10 uur te werken in plaats van 3×8 als u hen de mogelijkheid geeft? En bent u bereid hen flexibel in te roosteren? Dan heeft het altijd zin om het balletje eens op te gooien.

2. Arbeids(on)geschikt?

Ook al zien we het hoge ziekteverzuim de afgelopen maanden ietwat teruglopen. Met een creatieve kijk op arbeids(on)geschiktheid is voor alle partijen nog steeds veel winst te behalen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de mogelijkheid om (binnen functies) passende taken te creëren voor arbeidsongeschikte medewerkers. Ga eens onbevooroordeeld op zoek naar een manier waarop de behoeften binnen uw organisatie wél matchen met wat uw zieke medewerkers nog kunnen. En heeft u wel eens nagedacht over mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te begeleiden naar werk binnen uw organisatie? Het kan allemaal helpen alle hens aan dek te houden.

3. Anticipeer op de achterstanden bij het UWV

De afgelopen jaren moet het UWV steeds meer werk met minder mensen verzetten. Niet gek dus dat wachttijden van een half jaar of langer geen uitzondering meer zijn. Frustrerend is het wel. Samen met 17.000 anderen zitten zowel u als uw langdurig zieke medewerker lang in onzekerheid. Wordt tijdig aangegeven of er voldoende re-integratie inspanningen zijn verricht? Wordt een voorschotregeling voor de medewerker op tijd gestart? Niemand kan het met zekerheid zeggen. Het enige dat kan helpen de gemoederen niet op te laten lopen, is blijven communiceren met elkaar. En zorgen dat niemand zich laat verrassen door de wachtrij die zich voor het UWV heeft opgehoopt.

4. Zorg dat iedereen (nog) goed zit

Medewerkers die gezien worden, zinvol werk doen en zich kunnen blijven ontwikkelen, zijn niet alleen productiever. Ze zullen ook niet zomaar in de verleiding komen om over te stappen naar een andere werkgever. Door aandacht te besteden aan hun functioneren en hun loopbaanontwikkeling in kaart te brengen, vergroot u de kans dat ´het wel goed zit ´met uw medewerkers enorm.

Vragen rondom werk?

Kunt u wel een sparringpartner gebruiken bij het inslaan van een toekomstbestendige richting. Wilt u eens op een andere manier naar de inzet van uw medewerkers kijken? Of met andere ogen naar de toekomst van (de mensen in) uw organisatie kijken? Neem gerust contact op met de re-integratiespecialisten van RondomWerk. Zij helpen u graag dit kabinetsvacuüm zonder kleerscheuren door te komen.

Kunnen wij U ergens mee helpen?

Wij helpen u graag verder als u vragen heeft of een afspraak wilt inplannen met een van onze collega's. 085 - 040 25 99

- Jules van Zundert, Directie