Gezondheidsadviseur Mascha van de Watering: ‘Voor jezelf zorgen is soms best lastig.’

Hoe verschillend ze ook zijn; zorgorganisaties hebben in de regel veel medewerkers en maar weinig functies. Zo ook ouderzorgorganisatie tanteLouise. Met 1.950 betaalde krachten en 850 vrijwilligers zorgt de grootste werkgever van de Brabantse Wal niet alleen voor zo’n 1.300 cliënten in haar verzorgings- en verpleeghuizen. Ook krijgen meer dan 3.000 klanten in de regio specialistische thuiszorg. En Mascha van de Watering? Als gezondheidsadviseur zet zij zich in voor een gezonde organisatie. In de breedste zin van het woord…

Als we haar rond vier uur in de middag spreken, heeft Mascha van de Watering er al een overleg met de Arbodienst op zitten, een bespreking met CZ achter de rug, een verzuimplan geschreven voor de raad van bestuur én is ze op condoleance bezoek geweest bij een partner van een collega. ‘Nee, jij bent niet mijn laatste afspraak voor vandaag. Ik heb straks nog een gesprek met een collega. Ik doe alle verzuimbegeleiding van medewerkers die langer dan een jaar ziek zijn.

Zelfzorg

‘RondomWerk pakt het tweede spoor al zo’n jaar of 15 uiterst respectvol voor ons op. Inmiddels helpen de verschillende adviseurs ons ook met eerste spoor trajecten, haalbaarheidsonderzoeken en loopbaantrajecten. Met name met dat laatste gaan we steeds meer aan de voorkant zitten. De leidinggevenden nemen loopbaanontwikkeling mee in de jaargesprekken. Maar vanzelfsprekend is het niet, dat je als zorgmedewerker ook goed voor jezelf zorgt. Dat vinden onze collega’s soms best lastig.’

Roofbouw op zijn retour

‘Met name veel oudere medewerkers vallen op een gegeven moment langdurig uit’, ervaart Mascha aan den lijve. ‘De zorg is niet alleen psychisch, maar vooral ook fysiek zwaar werk. Jarenlang hard werken eist zijn tol. Om uiteindelijk op het punt te komen dat het echt niet meer gaat. Hoe graag ze zelf ook nog zouden willen. Hoezeer ze ook aan ‘tante’ verknocht zijn. Als werkgever gaat het ons niet alleen om hen als medewerker, maar ook om hun eigen werkgeluk en gezondheid. De komende jaren zien we dat als een van onze belangrijke missies.

Lekker innovatief

Mascha vindt het een positieve en broodnodige ontwikkeling dat er de laatste jaren meer aandacht is voor de gezondheid, de inzetbaarheid en het werkgeluk van medewerkers: ‘Voor het jaar 2000 liep er nog geen ergonoom mee om te kijken hoe je werk minder belastend kan zijn. In die tijd hadden we bijvoorbeeld ook RondomWerk nog niet, die door haar prettige manier van werken mensen zoveel mogelijk gezond aan het werk helpt te houden.. Maar het zit hem ook in anders naar dingen kijken: in die jaren waren we nog niet zo sterk gefocust op zorginnovaties die het leven en werk van onze cliënten én collega’s makkelijker en beter kunnen maken. Daar zetten we nu vol op in.’

Dagelijkse kost

Zo mocht tanteLouise dit najaar de Publieksprijs van de Nationale HR Zorg Award van FWG Progressional People in ontvangst nemen voor de inzet van de slimme bril. Een bril met camera die de zorgmedewerker opzet, terwijl een collega op afstand via een app kan meekijken- en luisteren. Mascha: ‘Daarmee snijdt het mes aan twee kanten. Medewerkers die zelf niet aan het bed kunnen staan omdat zij bijvoorbeeld tijdelijk minder belastbaar zijn, kunnen toch hun expertise overdragen op hun collega’s. Tegelijkertijd krijgt de cliënt maar één iemand over de vloer en ervaart daardoor minder prikkels. Een ander voorbeeld van een innovatie die het welzijn van de cliënt vergroot en de zorg ‘lichter’ maakt, is de heup-airbag die tanteLouise gebruikt. Als ‘valgevaarlijke’ cliënten die dragen, is het verantwoord hen meer vrijheid te geven, lopen ze minder onzeker waardoor ze weer minder vaak vallen. Mascha: ‘En gebeurt het wel, dan breekt de airbag de val. Daarmee voorkomen we heupfracturen.’

Werkgeluk in het verschiet

Al dit soort innovaties moet er samen met de groeiende aandacht voor de eigen ontwikkeling en inzetbaarheid voor zorgen dat de loopbaan van zorgmedewerkers steeds ‘duurzamer’ wordt ingevuld. ‘Helemaal nul verzuim is uiteraard onrealistisch’, snapt Mascha als geen ander. ‘Maar het hoge percentage waarmee we deze jaren nog te kampen hebben, is hopelijk straks toch echt verleden tijd. Als het gaat om eerste spoortrajecten; het lukt niet altijd om zorgmedewerkers die een andere kant op willen, binnen de eigen organisatie een plek te geven. ‘Gelukkig ligt er voor hen ook buiten tanteLouise nog volop werkgeluk te wachten, daar ben ik van overtuigd’, zegt Mascha. ‘En als iemand dat voor hen kan vinden, zijn het de betrokken medewerkers van RondomWerk wel.’

Kunnen wij U ergens mee helpen?

Wij helpen u graag verder als u vragen heeft of een afspraak wilt inplannen met een van onze collega's. 085 - 040 25 99

- Ineke Hagenaars, Directie