Interview Arjen van Tilborg Havenbedrijf Rotterdam

‘Zo’n klus klaar je alleen met de juiste mensen op de juiste plek’

HR business partner, manusjes van alles, adviseur sociale innovatie en werk naar werk begeleider. Arjen van Tilborg is al net zo veelzijdig als zijn werkgever: het Havenbedrijf Rotterdam. De organisatie die met zo’n 1200 medewerkers het Rotterdamse haven- en industriegebied beheert, exploiteert en (duurzaam) ontwikkelt. Een uitdaging van formaat. Om de Rotterdamse Haven het logistieke knooppunt en industriecomplex van wereldniveau te houden, zijn dan ook alle hens aan dek.

‘Het Havenbedrijf is voortrekker in de transitie naar duurzame energie en zet in op digitalisering om de haven en handelsstromen nog efficiënter te maken’ steekt Arjen van wal. Een enorm ambitieuze klus, waar onze klanten genoeg en goed opgeleid personeel voor nodig hebben. Samen met partners zoals gemeenten, onderwijsinstellingen en UWV zoeken we de oplossing daarvoor in de regio.’

Focus op behoud

‘Op individueel niveau proberen we natuurlijk ook zoveel mogelijk mensen binnen boord te houden. Een van de partners die ons daarbij op vrijwel dagelijkse basis ondersteunt, is RondomWerk. Door positief om te gaan met verzuim, aandacht te besteden aan vitaliteit, maar ook steeds vaker door tijdig in te zetten op loopbaanbegeleiding hopen we medewerkers – waar het kan – te behouden voor het bedrijf.’

Achterstallig onderhoud

Wie tijd en energie steekt in zijn eigen ontwikkeling en opleiding staat bij het Havenbedrijf niet snel aan de kant. ‘Werk genoeg hier’, zegt Van Tilborg stellig. ‘Maar dan moet je wel met de tijd mee gaan. Doe je dat niet, dan houdt het op een gegeven moment op. Wat dat betreft is het bij onze organisatie niet anders dan in de rest van de maatschappij. Ook daar krijg je de rekening gepresenteerd als je niet aan jezelf werkt. Nu Covid daar weer wat meer ruimte voor geeft, gaan we ook weer aan de slag met dit ‘achterstallig onderhoud’ zoals we dat noemen.’

De kracht van mensenwerk

‘De samenwerking met RondomWerk liep vanaf de eerste casus – ik schat zo’n 5, misschien wel 8 jaar geleden – soepel. Zo kwam van het een het ander. En werkten we inmiddels structureel samen aan honderden haalbaarheidsonderzoeken, SP2 en outplacement trajecten. En loopbaanbegeleidingstrajecten dus. Je kunt je voorstellen dat we elkaar daardoor goed hebben leren kennen. Wat ik van mijn kant vooral prettig vind, is dat er RondomWerk er geen probleem van maakt trajecten in verschillende ‘zwaartes’ aan te vliegen. Intensief waar nodig, light waar kan. En alles daar tussenin. Die flexibiliteit vind je niet altijd bij bureaus’, weet Arjen als geen ander. ‘Terwijl dat toch is wat het verschil maakt bij het ‘mensenwerk’ waar we iedere dag mee bezig zijn.’

Kunnen wij U ergens mee helpen?

Wij helpen u graag verder als u vragen heeft of een afspraak wilt inplannen met een van onze collega's. 085 - 040 25 99

- Jules van Zundert, Directie